Зарубежная литература










Як зробити останні уроки літератури (узагальнення та систематизація вивченого протягом року) цікавими? Пропоную проводити інтелектуальну гру "Найрозумніший". Гра проводиться у три тури. І тур. Участь бере увесь клас, відповідаючи на різноманітні запитання з трьома варіантами відповідей. У кожного учня повинно бути три жетони з номерами 1, 2, 3. За првильну відповідь учень отримує смайлик, зірочку тощо. У другий тур увійдуть 6 дітей, які отримали найбільшу кількість смайликів. ІІ тур. Учням пропонується 6 категорій (категорія - це розподіл тем, які вивчалися у певному класі). Першим обирає категорію той, хто отримав більше смайликів у І турі, і т.д. У ІІІ тур виходять три переможці. Їм ставляться додаткові питання. Перемагає той, хто дасть найбільшу кількість правильних відповідей.

Гра "Найрозумніший" у 6 класі

Методична скарбничка
Літературний диктант
(до теми "Життя і творчість Байрона")
1. У якому університеті навчався Байрон? (Кембрідж)
2. Яку фізичну ваду мав Байрон? (кульгавість)
3. Як поет долав цей недолік? (займався спортом)
4. Який титул успадкауав Байрон? (лорд)
5. Чому поет був вимушений залишити батьківщину? (розлучення,плітки)
6. Що робив Байрон в Італії та Греції?(брав активну участь у боротьбі карбонаріїв,  участь в
національно-визвольної боротьби грецького народу проти Туреччини                                          7. Назвіть основні мотиви лірики Байрона.("Світова скорбота" та непокора)
8. Яка поема принесла поету світове визнання? ("Паломництво Чайльда Гарольда")
9. У чому незвичайна трактовка образу Каїна з поеми "Каїн"? (Байронів Каїн у запереченні несправедливого світу залишається гордим індивідуалістом)
10. Яке відношення Байрон має до того, що Вальтер Скотт припинив писати вірші? (В. Скотт зрозумів, що краще за Байрона він віршувати не зможе, визнаючи таким чином поетичну геніальність свого співвітчизника)
11. Де Байрон загинув? (Греція)
12. Байронічний герой - це...

            Літературний диктант (перевірка знання тексту)

                                     (до вивчення оповідання М. Павича "Дамаскин")
1. Навіщо Шувакович поставив античні мармурові урни? (Щоб збирати сльози)
2. Що просила побудувати Атилія? (Палац та церкву)
3. Про кого йдеться:"...гарний, але лівша... Лікті та зап'ястя в нього були перев'язані                        хустками..."  (Дамаскин)
4. Що подарував Дамаскин Атилії у першу зустріч? (Кораблик із хлібних скоринок)
5. Коли Аталія грала на роялі, то казала, що вона не грає, а ...  (поливає квіти)
6. Назвіть три храми, які збирався будувати Йован Лествичник? (Із самшита, із каменя та на          небі)
7. Чому храм не будувався?  (Хазяїн Николич десь согрішив)
8. Риючи рів для підмурків, що викопав Дамаскин? (Жіночу мармурову скульптуру)
9. Що було у шкатулці, яку прислав Дамаскин пану Николичу? (Закривавлений вказівний              палець)
10. Що збагнула Атилія, коли слуга перелічував речі: стіл, стілець, свічадо, скарбець,  сито,            сільничка, сукно, ступа...?  (Всі слова на літеру "С")
11. Що було зображено на стелі їдальні? (Небо, Сонце, Місяць, зірки)
12. Скільки разів треба було повернути ключ у замку, який поставив Дамаскин, щоб відчинити      або зачинити двері? (30)


Літературний диктант з помилками
(до теми "Життя і творчість Гете")

№1
1. Гете -видатний австрійський письменник.
2. Гете жив за добу Відродження.
3. Гете отримав гарну освіту у двох університетах.
4. Коли Гете перебрався до Веймара, він мріяв здійснювати суспільні реформи.
5. Нещасливе кохання  до Фредерики Бріон спонукало митця написати твір "Страждання молодого Вертера".
6. Шарлотта фон Штейн стала дружиною Гете.
7. У Гете народився син на ім'я Август.
8. "Фауст" - найвідоміший твір Гете.
9. На долю Гете випало тяжке випробування: він поховав свого сина.
10. Гете захоплювався астрологією та іншими природничими науками.
11. Гете мав міцне здоров'я, тому і дожив майже до 83 років.
12. "Очі були спокійні, як погляд божества..." - сказав про Гете Шиллер.

Ключі:  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12
              -   -    +   +   -   -    +   +   +   +     -      -

№2

1. "Фауст" створювався протягом 10 років.
2.  Образ Фауста має історичну основу.
3. Фууст у Гете - це молода людина, яка займається наукою.
4. "Фауст" складається з двох частин.
5. Ім'я Фауст з латини перекладається як "щасливий".
6. Фауст укладає договір з Мефістофелем.
7. Фауст і Мефістофель однаково ставляться до людей.
8.Мефістофель уособлює абсолютне зло.
9. Гретхен стала дружиною Фауста.
10. "Фауст" - це філософська трагедія.
11. "Фауст" створений Гете для постановки на сцені.
12. Хоча Фауст загинув, він  залишився непереможеним.

Ключі:   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12
               -   +   -   +   +   +   -   -    -     +     -     +

Закінчите речення
(до теми "Життя і творчість Гейне")
1. Гейне народився у місті... (Дюссельдорф)
2. У дитинстві Гейне називали... (Гаррі)
3. Батько Гейне був... (торговцем)
4. Першим коханням поета була... (Амалія)
5. Гейне захворів на... (туберкульоз спинного мозку)
6. Гейне був похований у... (Франція)
7. "Якби цей хлопець був здатний хоч на щось путнє, він не писав би віршів". Цю фразу сказав про поета... (дядько Соломон)
8. Найдовершеніше творіння Гейне - це збірка... ("Книга пісень")
9. Ця збірка перевидавалась за життя автора... (13 разів)
10. Ця збірка складається з ... розділів (5)
11. Провідна тема збірки - ... (нерозділене кохання)
12. Ліричний герой Гейне - це...


Літературний диктант "Так - ні"
(до теми "Життя і творчість О. Уайльда)
1. О. Уайльд народився у Дубліні.
2. Батько письменника був юристом, а мати - співачкою.
3. Про себе О. Уайльд казав:"Я не англієць, я - ірландець. А це різні речі".
4. Письменник опанував багато мов.
5. О. Уайльд не дуже добре навчався у Королівській школі.
6. Письменник продовжив навчання у Гарвардському університеті.
7. Поад усе Уайльд цінував красу.
8. О. Уайльд відомий тільки як автор казок для дітей.
9. У казках письменника був завжди щасливий фінал.
10. Уайльд два роки провів у в`язниці.
11. "Гранатовий будиночок" - це збірка казок О. Уайльда.
12. Письменника називали принцем парадоксів.

Ключі: 1       2       3       4       5       6        7       8       9       10       11       12
             так   ні      так    так   ні      ні       так   ні      ні      так      так     так


Літературний диктант з помилками
(Х.К. Андерсен. "Непохитний олов`яний солдатик")
1. Казку "Непохитний олов`яний солдатик" Андерсен присвятив своєму братові.
2. Солдатиків було 26.
3. Їх виплавили з олов`яної ложки.
4. У одного із солдатиків не було ноги.
5. На столі стояла коробка з іграшковою дамою, яка вміла співати.
6. Солдатик звався непохитним, тому що ніколи не хитався від протягу.
7.Коли солдатика винесло на вулицю через вікно, його шукали, ала не знайшли.
8. Водяний пацюк попросив у солдатика білет.
9. Солдатика проковтнула риба.
10. У казці зображено дві стихії: вода і вогонь.
11. Головна тема казки - справжнє кохання.
12 Казка закінчується тим, що солдатик потрапив у піч, а дама за ним сумувала.

Ключі: 1    2    3    4    5    6    7    8    9    10    11    12
             -     -    +    +    -     -    +    -    +     +      +      -

                                     Літературний диктант
                                      (Л. Керролл. "Аліса в Країні Див")
1. Чарльз Лутвідж Доджсон писав під псевдонімом... (Льюїс Керролл).
2. Л. Керролл навчався в ... університеті (Оксфордському).
3. Прообразом Аліси із Країни Див стала ... (Аліса Лідделл).
4. Письменник розповів сестрам Лідделл веселу квзка, коли вони вирушили на прогулянку ... (Темзою у човні).
5. Л. Керролл особисто проілюстрував свою книгу "Аліса із Країни Див" (так чи ні).
6. Завдяки чому відомі ці люди: Петро Терещенко, Микола Лукаш, Ніна Демурова? (Перекладачі).
7. Чому Аліса опинилася під землею?
8. Які чарівні події і образи є у І частині твору?
9. Який вигляд має фігурний вірш Л. Керролла? (Мишачий хвіст).
10 Чому у домі Герцогині неможливо було дихати? (Крізь розсипаний перець).
11. Що є прикметною особливістю Чеширського Кота?
12. Яку речовину використовували у своїй роботі капелюшники? (Ртуть)


Матеріали до вивчення роману Л. М. Толстого "Анна Кареніна


Литературным прототипом Анны Карениной считают пушкинскую
Татьяну Ларину. Что общего у этих героинь и чем они отличаются?
                                                  Диаграмма Венна


Татьяна Ларина                                                     Анна Каренина

Игровые формы работы на уроках литературы

В 5 классе с русским языком обучения при изучении темы "Фольклор" рисуем отгадки к загадкам.
Пятиклассники выпускают свой сборник русских народных сказок.
Работа над созданием обложки сборника
"Вечная мудрость поэзии". Восьмиклассники восстанавливают рубаи Омара Хайяма.


Интервью с Гоголем при изучении комедии "Ревизор".
Н. В. Гоголь:                                                                                                             
      Здравствуйте, мои юные читатели! Горд тем, что знаете меня и помните. Любезно отвечу на ваши вопросы.
      Каждая группа задаёт Гоголю вопрос.
      Вопрос 1 группы: «Уважаемый Николай Васильевич, скажите, пожалуйста, как возникла идея создания пьесы «Ревизор»?   (Ответ: Сюжет комедии подсказал мне А. С. Пушкин. Он рассказал про случай, бывший в городе Устюжне Новгородской губернии, о каком-то проезжем господине, выдавшем себя за чиновника министерства и обобравшем всех городских жителей.)
       Вопрос 2 группы: «Есть ли положительный герой а Вашей комедии?» (Ответ: Смех, друзья мои,- это честное, благородное лицо в комедии. Я решил собрать всё дурное, какое я только знал, и за одним разом над всем посмеяться.)
        Вопрос 3 группы: «Какое впечатление на публику произвела премьера Вашей пьесы?»    (Ответ: Премьера состоялась 19 апреля 1836 года на сцене Александринского театра и имела колоссальный успех. Сам император Николай Павлович был на премьере, хлопал и много смеялся, а, выходя из ложи, сказал: «Ну, пьеска! Всем досталось, а мне - более всех!»)
—А теперь, с вашего позволения, я хочу убедиться, насколько внимательно вы читали мою комедию.
                                       Вопросы от Гоголя.
ØКто из чиновников, появляясь на сцене, не произносит ни одного слова?
   (Гибнер)
ØКто из героев праздновал именины два раза в год?
   (Городничий: на Антона и на Онуфрия)
ØЧто, кроме взятки, предлагал Хлестакову Артемий Филиппович Земляника?
   (Написать донос)
ØКто из чиновников служил «три трёхлетия» с 1816 года?
   (Судья Ляпкин-Тяпкин)
ØНа что жалуются Хлестакову слесарша и унтер-офицерша?
   (Мужа слесарши отправили в солдаты, унтер-офицершу высекли)
ØЧем заканчивается пьеса?
   (Немой сценой)

Инсценировка. Фрагмент урока "Как не стать "прорехой на человечестве". Актуальность комедии Н. В. Гоголя "Ревизор"